Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

LAPKRIČIO 8 – OJI – EUROPOS SVEIKOS MITYBOS DIENA

Pažymint Europos sveikos mitybos dieną siekiama mokyti vaikus subalansuotos mitybos įpročių. Šią dieną siekiama didinti supratimą apie tai, kokį poveikį vaikams gali turėti pagrindiniai geros mitybos principai.  Jei vaikai mokosi gaminti maistą, sveikai valgyti ir reguliariai sportuoti, tuomet jie yra linkę tęsti tokią praktiką ir būdami suaugę.

Kadangi vaikai yra labai pažeidžiama mūsų visuomenės dalis, ugdyti sveikos mitybos įpročius svarbu kuo ankstesniame amžiuje, aiškinti jiems apie subalansuotą mitybą, mitybos režimo esmę, sveikos mitybos principus, per didelio cukraus kiekio vartojimo pasekmes, organizmui naudingą ir kenksmingą maistą. Anykščių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro (toliau – Biuro) specialistės ugdymo įstaigose daug dėmesio skiria mažųjų mitybai: rengia stendus, plakatus apie teisingo maisto pasirinkimą, organizuoja paskaitas ir diskusijas, pasirūpina prieinama metodine medžiaga apie sveikos mitybos principus. Retkarčiais į Biuro specialisčių sveikatos kabinetus ugdymo įstaigoje užsuka mokiniai, besiskundžiantys skaudančia galva, pykinimu ar silpnumu, o atlikus pradinę anamnezę, 9 iš 10 atvejų paaiškėja, jog vaikai nepusryčiavo.

Todėl vertinant mokyklinio amžiaus vaikų mitybą Anykščių rajono (toliau – raj.) ugdymo įstaigose, pastebime, kad vaikų įprotis nevalgyti pusryčių vis dar išlieka. Tai siejama su daugelio lėtinių neinfekcinių ligų atsiradimu, nutukimu, skrandžio ir virškinimo sutrikimais.

Pusryčių metu turime suvartoti apie 20-25 procentų (toliau – proc.) paros kalorijų normos, o kad organizmas ilgiau jaustųsi sotus, pusryčiams puikiai tinka gerųjų (sudėtinių) angliavandenių bei skaidulinių medžiagų turintys produktai, taip pat baltymai, pavyzdžiui, avižų ar kitų, kuo mažiau apdirbtų, grūdų košė, vaisiai, sėklos (galima naudoti gardinti košėms, vaisių „mišrainėms“ ar net kiaušinienei), pilno grūdo duona, kiaušiniai, daržovės, kuo mažiau saldinti dribsniai su natūraliu jogurtu, sveiki blyneliai iš pilno gūdo miltų. Didžioji paros kalorijų norma turi būti suvartota pietų metu – 40-45 proc. paros energijos vertės, vakarienė turi sudaryti tokią pat dalį kaip ir pusryčiai, o priešpiečiai ir pavakariai turi sudaryti 10-15 proc. paros kalorijų normos. Mitybos režimo ir sveikatai palankios mitybos principų nesilaikymas didina nutukimo ir kitų sveikatos sutrikimų atsiradimo riziką, tad vaikams ypatingai svarbu valgyti 5 kartus per dieną, maždaug kas 3,5 valandos tarpais, kad gliukozės lygis kraujyje būtų pastovus. Didžiausia dienos maisto raciono dalį turėtų sudaryti angliavandeniai – 45-60 proc., baltymų turėtų būti 10-20 proc., o riebalų – 25-40 proc., iš kurių sočiųjų riebalų rūgščių turėtų būti ne daugiau 10 proc. 2015-2017 m. Anykščių raj. padidėjo nutukusių vaikų skaičius, 2015 m. jų buvo 36 (9,56 atvejo 1000 gyv.), o 2017 m. – 53 (15,29 atvejo 1000 gyv.), tai rodo, jog labai svarbu laikytis šių nesudėtingų mitybos principų, kurie palaipsniui gerins šią situaciją ir padės išugdyti teigiamus maitinimosi įpročius.

Pasikeitus maitinimo organizavimo tvarkai Lietuvos ugdymo įstaigose, daugeliui kyla klausimų – kokius užkandžius rinktis, kad vaikas būtų sotus ir aprūpintas būtiniausiomis maisto medžiagomis? Pasak maisto technologės Ramintos Bogušienės, vaikai tiek mokykloje, tiek laisvu laiku užkandžiauti gali riešutais, sėklomis, grūdinės kultūros produktais, vaisiais ar daržovėmis. Tai suteiks augančiam vaikų organizmui taip reikalingų skaidulinių medžiagų, mikroelementų ir vitaminų.

Paminėtina yra tai, kad vaikai dažnai norėdami numalšinti troškulį tą daro sultimis, kompotais, vaisvandeniais ar kitais daug papildomo cukraus turinčiais gėrimais. Atminkite, kad vanduo troškulį malšina geriausiai! O paįvairinti vandens skonį galima vaisių, daržovių skiltelėmis ar kitomis žolelėmis. Vandens kiekį, kurį turite išgerti per dieną, apskaičiuoti galima savo kūno svorį (kilogramais) dauginant iš 0,03, taip gausite vandens kiekį litrais, būtiną Jūsų organizmui.

2016 m. Lietuvoje buvo atliktas mokyklinio amžiaus vaikų gyvensenos tyrimas, kurio metu buvo apklausiami 5, 7 ir 9 klasių mokiniai. Vaikų buvo klausiama ar dažnai jie pusryčiauja darbo dienomis ir savaitgaliais. Vaikų dalis, kurie pusryčiauja visomis dienomis, Anykščių raj. buvo didžiausia lyginant su kitomis Lietuvos savivaldybėmis – 62,3 proc. mokinių (mažiausia dalis pusryčiaujančių vaikų Kazlų Rūdoje – 39 proc.), iš kurių pusryčius dažniausiai valgė 5 klasės mokiniai – 64,9 proc. Vertinant pusryčiavimo dažnį pagal lytį, pusryčius dažniau valgė berniukai – 66 proc. Mokyklinio amžiaus vaikų, kurie bent kartą per dieną valgo vaisių, dalis buvo 41,2 proc. (daugiausia 5 klasės mokinių – 48 proc.), o bent kartą per dieną valgančių daržovių – 35,8 proc. (daugiausia taip pat 5 klasės mokinių – 39,3 proc.).

Labai džiaugiamės pusryčiaujančių 5, 7 ir 9 klasių vaikų dalimi Anykščių raj., kuri 2016 m. atlikus mokyklinio amžiaus vaikų gyvensenos tyrimą, yra didžiausia visoje Lietuvoje. Manome, kad tam įtaką padarė kryptingas visų suinteresuotų šalių darbas – mokyklos bendruomenės, Biuro specialistų, vaikų ir, žinoma, pačių tėvų, kurie žengdami „koja kojon“ su valdžios atstovais padeda pasiekti efektyvių ir greitų rezultatų. Džiugina kasmet gerėjančios vaikų žinios apie sveikatai palankią mitybą, jų maitinimosi įpročiais ir gerėjančiais statistiniais duomenimis – sergamumas virškinimo sistemos ligomis 0-17 m. amžiaus grupėje 2015 m. buvo 14 735,2 atvejo 100 000 gyventojų (toliau – gyv.), o 2017 m. – 13 648,8. Hospitalinis sergamumas virškinimo sistemos ligomis 1000 vaikų taip pat sumažėjo: 2015 m. jis buvo 32,13 atvejo, 2017 m. – 19,91.

Atminkite, yra 3 pagrindiniai sveikos mitybos principai: maisto subalansuotumas, įvairumas ir saikingumas, kurie svarbūs tiek mokyklinio, tiek vyresnio amžiaus asmenims. Pasak Pasaulio sveikatos organizacijos, taip pat būtina mažinti cukraus ir druskos kiekį maiste, stengtis gaminti maistą vartojant kuo mažiau riebalų. Norėdami, kad Jūsų vaikas būtų sveikas ir laimingas, skirkite tam laiko ir pastangų, tik tada rezultatai bus ilgalaikiai ir džiuginantys.

Informacijos šaltiniai: www.ualc.lt; www.sveikuoliai.lt; Higienos instituto Lietuvos sveikatos rodiklių sistema; Higienos instituto traumų ir nelaimingų atsitikimų stebėsenos duomenys.

Anykščių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro informacija

Viršelio nuotrauka: www.pinterest.com

 

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.